Termijnbedrag

Wat zijn termijnbedragen?

Vaak zijn er nog veel onduidelijkheden over termijnbedragen. Wat zijn het eigenlijk? Hoe worden ze berekend en waar moet je allemaal op letten bij de berekening? Op deze pagina leggen we alles uit over het termijnbedrag.
euro-calendar-512

Wat is het termijnbedrag?

Elke maand betaal je aan je energieleverancier een termijnbedrag voor je energieverbruik. Dit bedrag wordt berekend op basis van je Standaard Jaarverbruik (SJV): het gemiddelde energieverbruik van de afgelopen twee tot drie jaar op je adres. Je termijnbedrag is iedere maand hetzelfde, ongeacht de zomer of winter. Zo worden de hogere kosten in de koude wintermaanden gecompenseerd met de lagere kosten in de warme zomermaanden.

Als je overstapt naar NeoSmart berekenen we, op basis van het historisch verbruik in je woning, hoeveel energie je het komende jaar gaat gebruiken en welke energiekosten daarbij horen. Dat doen we ook na elke jaarnota en als je verhuist. Om te zorgen dat je niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is je maandelijkse termijnbedrag.

edit3

Termijnbedrag wijzigen

Het kan voorkomen dat je verwacht om meer of minder energie te gaan verbruiken dan je eerder deed. Misschien verandert je gezinssamenstelling of heb je ervoor gekozen je huis te verduurzamen door bijvoorbeeld het plaatsen van zonnepanelen. In dat geval kun je zelf je termijnbedrag verlagen of verhogen via MijnNeoSmart.

Slimme meters

Bij NeoSmart willen we niet dat jij voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening. Het termijnbedrag kan daarom beperkt aangepast worden ten aanzien van het historische verbruik van het leveringsadres.

Indien deze aanpassing onvoldoende is kunnen wij voor huishoudens met een slimme meter een geschikter termijnbedrag berekenen op basis van je werkelijke actuele verbruik. Dat doen we door, nadat je bij ons bent aangesloten en daar goedkeuring voor hebt gegeven, je slimme meter uit te lezen. We lezen dan gedurende 3 maanden uw slimme meter regelmatig uit, en kunnen zo goed beoordelen of een lager of hoger termijnbedrag dan u kunt instellen passend is bij uw situatie.

meterreader

Je eerste termijnnota

We maken je eerste termijnnota op in de week voordat we de levering starten. De hoogte van de eerste betaling is bepaald door het aantal dagen waarop wij je in de eerste kalendermaand leveren. Vindt de betaling plaats in de laatste week van de maand, dan betaalt u ook gelijk voor de volgende maand.

We sturen je meterstanden ook door naar je oude leverancier. Het kan zijn dat je nog een termijnnota ontvangt van je oude leverancier. Deze wordt dan verrekend op de eindnota van je oude leverancier. Deze krijg je binnen zes weken na je overstap. Je betaalt dus niet dubbel. Wij zorgen ervoor dat de leveringsperiodes naadloos op elkaar aansluiten en dat je geen moment zonder energie komt te zitten.

Vraag & antwoord

Wat is een termijnbedrag?

Maandelijks betaal je ons een bedrag voor je energieverbruik; het termijnbedrag. Dit baseren wij op het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres. Na een jaar ontvang je een jaarnota, waarbij wij alle betaalde bedragen verrekenen met de kosten van je verbruik.

Hoe berekent NeoSmart mijn termijnbedrag?

Wij berekenen je termijnbedrag aan de hand van het (historisch) gemiddelde jaarverbruik op jouw adres. Dit zogenoemde standaard jaarverbruik stellen we ieder jaar opnieuw vast. Ben je nieuw bij NeoSmart? Dan ontvangen we het standaard jaarverbruik van je netbeheerder.

Bij de berekening van het termijnbedrag houden we rekening met de tarieven die je betaalt per kilowattuur stroom en kubieke meter gas (inclusief overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Ook met de vermindering energiebelasting houden we rekening. Alle jaarlijkse kosten bij elkaar opgeteld delen we door twaalf maanden. Zo betaal je elke maand hetzelfde bedrag. Wel zo overzichtelijk!

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?

Het bedrag dat je per maand betaalt bestaat uit de volgende onderdelen:

Leveringskosten

Dit zijn de tarieven per kWh stroom en m³ gas die we overeen zijn gekomen. Je kunt deze terugvinden op het tarievenblad dat we met je leveringsovereenkomst meesturen.

Energiebelasting

In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers energiebelasting in rekening. Die betaal je per verbruikte kWh en m³. Die uiteindelijke belasting is dus afhankelijk van je verbruik. Ook deze tarieven kun je terugvinden op het tarievenblad dat we met je leveringsovereenkomst meesturen.

Opslag Duurzame Energie (ODE)

In opdracht van de overheid brengen energieleveranciers een bedrag voor Opslag Duurzame Energie in rekening. Ook dit betaal je per gebruikte kWh en m³ en is dus afhankelijk van je verbruik. De tarieven voor Opslag Duurzame Energie vind je terug op het tarievenblad bij je leveringsovereenkomst.

Vaste leveringskosten

Dit zijn de administratiekosten die elke leverancier in rekening brengt voor de levering van elektriciteit en gas. Het bedrag verschilt per leverancier en kan ook per contract of aanbieding verschillen. Je kunt ook dit bedrag in het tarievenblad terugvinden.

Netwerkkosten

Deze kosten brengen we namens je netbeheerder in rekening zodat je alle kosten voor energie op 1 rekening hebt. Deze kosten zijn voor je aansluiting, meters, de transport van energie, en het onderhoud van je aansluitingen en meters. Een specificatie van deze kosten is te vinden op de website van je netbeheerder.

Vermindering energiebelasting

Dit is een tegemoetkoming van de overheid voor je energiekosten en wordt ieder jaar door de overheid vastgesteld. Dat totaalbedrag delen wij door 12 en brengen wij maandelijks in mindering op je termijnbedrag.

Btw

Op alle producten en diensten in Nederland wordt btw geheven, zo ook op energie. De BTW voor energie is 21%.

Is mijn termijnbedrag inclusief de CashBack korting?

Nee, uw termijnbedrag is exclusief uw cashback korting. Deze korting ontvangt u als eenmalige korting op uw jaarnota, onder voorwaarde dat er gedurende de contract periode geen sprake is van achterstallige betalingen.

Hoe pas ik mijn termijnbedrag aan?

Het kan gebeuren dat wij een standaard jaarverbruik hanteren dat naar jouw mening verkeerd is. Vooral als je ergens nieuw bent komen wonen en bij nieuwbouwhuizen wijkt onze berekening van het termijnbedrag vaak af van wat je zelf in gedachten had. Dat komt omdat het standaard jaarverbruik dan van de vorige bewoners was. Terwijl jouw huishouden misschien wel heel anders van grootte is, of je bent vaker thuis dan de vorige bewoners. Bij nieuwbouwhuizen zijn er geen historische gegevens beschikbaar en maakt de netbeheerder een schatting van het standaard jaarverbruik.

Als je het niet eens bent met het verbruik dat wij hanteren voor de berekening van het termijnbedrag, dan kun je dit simpel wijzigen in mijnNeoSmart.

Is deze aanpassing niet voldoende? neem dan contact op met de klantenservice. We hebben dan jouw toestemming nodig om gedurende 3 maanden de slimme meter regelmatig uit te lezen, zo kunnen we een betere inschatting van het exacte jaarverbruik maken.

Waarom betaal ik niet elke maand precies wat ik heb verbruikt?

Wij baseren het termijnbedrag op het jaarverbruik, omdat het energieverbruik per maand erg verschilt. In de wintermaanden verbruik je veel meer gas dan in de zomermaanden, omdat je dan je huis verwarmt. Om te voorkomen dat je in de winter een veel hoger bedrag moet betalen dan in de zomer, berekenen wij een gemiddeld bedrag per maand.

Kan ik mijn cashback korting verwerken in mijn termijnbedrag?

Nee, dit is niet mogelijk. De cashback korting ontvangt u als eenmalige korting op uw jaarnota, onder voorwaarde dat er gedurende de contract periode geen sprake is van achterstallige betalingen.

Waarom kan ik mijn termijnbedrag niet meer dan 15% verlagen?

Het termijnbedrag is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar op je adres. Dat verbruik krijgen we van je netbeheerder, die het jaarlijkse bedrag per adres bijhoudt. Je kunt het termijnbedrag altijd aanpassen via MijnNeoSmart.

Het termijnbedrag kan met maximaal 15% naar beneden bijgesteld worden, zodat u op de volgende jaarnota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. En om onszelf als energieleverancier te beschermen tegen financiële risico’s.

Bij de meeste energieleveranciers kan het termijnbedrag met maximaal 10% naar beneden worden bijgesteld.

Wilt u uw termijnbedrag met meer dan 15% verlagen? Dan ontvangen wij graag een jaarnota van uw oude leverancier. Zo kunnen wij uw jaarverbruik, en daarmee ook uw termijnbedrag, herberekenen. Mogelijk kan bij verdere verlaging een borgbetaling worden gevraagd. Neem hiervoor contact met ons op.

Waarom is er nog een termijnbedrag geïncasseerd terwijl ik al ben overgestapt?

Het kan dat zowel je oude als nieuwe leverancier een termijnbedrag incasseren rondom een overstap. Maar je betaalt nooit te veel. Op de eindnota worden te veel betaalde bedragen namelijk verrekend.

Waarom is mijn termijnbedrag veranderd na de jaarnota?

We proberen je termijnbedrag zo in te stellen dat je aan het einde van het jaar zo min mogelijk hoeft bij te betalen, en ook niet te veel betaalt per maand. Daarom passen we je termijnbedrag na je jaarnota soms aan, op basis van het gemiddelde verbruik op je adres en de actuele tarieven.

Verandert mijn termijnbedrag als ik ga verhuizen?

In je nieuwe huis ga je misschien meer of minder verbruiken. Daarom berekenen we je termijnbedrag opnieuw. Bij het doorgeven van je verhuizing, zie je direct wat je nieuwe termijnbedrag is. Je kunt dit altijd zelf aanpassen.

Waarom ontvang ik geen facturen meer?

Waarschijnlijk ben je overgestapt naar betalen via automatische incasso. Dan ontvang je na de eerste maandelijkse termijnfactuur, geen maandelijkse facturen meer voor je termijnbedrag. Je kunt je facturen altijd bekijken in je persoonlijke account.